novsem2023

Åndelighet i vår tid

Dette blir tema på novemberseminaret i Harstad 11. til 12. novmber 2023.

ÅNDELIGHET I DAG

Åndelighet kan være så mye. Vi lever i en tid hvor begrepet «åndelighet» stadig blir bredere og kanskje litt mer diffust for mange, enn hva man tenkte for 50-60 år siden. Kanskje skaper det en større frihet…? Å være menneske er mer enn å ha en kropp, vi er også skapt til å være tenkende og åndelige vesener. Å være «tenkende» ser vi på som en selvfølge, men hvordan er vi «åndelige» i dagens Norge?

Som kirker har vi tradisjoner på hvordan vi uttrykker dette, som kanskje ikke treffer det brede lag av folket lenger? Kanskje trenger vi å utvides på hvordan vi møter mennesker med en åndelig lengsel som er helt annerledes enn oss? Er det et felles materiale i vår åndelige søken? Hva er det vi søker? Ingen av oss har forstått alt om Gud, men mange har forstått noe! Derfor trenger vi å lytte til hverandre.

De gamle fedre og mødre i kirken dro ut i ørkenen for å finne Gud, for å lære av det guddommelige nærværet i stillheten. Det viste seg at der fant de visdom, som ble noe av grunnen til at kirkens dybder overlevde. I dag søker også mange ut i stillheten, fordi travelheten tvinger oss til å leve mer på overflaten enn vi har godt av.

Helsetjenesten og forretningsverdenen sender mange av sine ansatte på kurs i «mindfulness» i våre dager, for at de i stillheten skal lære å bli mer oppmerksomme og tilstede i eget liv. Det gjør dem til bedre medarbeidere, fordi det bekjemper stress, de blir mer tilstede i det de er og gjør, og dermed blir arbeidsmiljøet både bedre og mer effektivt.

Dette seminaret vil prøve å utfordre vår forståelse av hva åndelighet er. Er det noe Gud prøver å si oss, slik at vi gjenkjenner ham i møte med andre, samme hvor vi befinner oss? Er Gud større enn vi trodde? Hva kan vi gjøre som menigheter for å at kirkefremmedes åndelige lengsel kan bli møtt i våre sammenhenger?

HOVEDFORELESER

Prest Hilde Sanden Bjønnes

Etter at jeg hadde vært prest i nesten 20 år, opplevde jeg at når det kom til det å søke dypere hos Gud for mitt eget liv og ikke bare til det å kunne ha noe å si som prest til andre, så kjente jeg meg maktesløs. Jeg ville VÆRE hos Gud, ikke bare forme ord, fordi de ble altfor små. De stengte veien, mer enn de åpnet den. Hvordan kunne jeg finne fram til mitt aller innerste og møte Gud der?

Jeg traff til slutt en irsk veileder, som åpnet for meg den gamle tradisjonen i kirkens første historie, hvor man gikk avsides, ble stille hos Gud, og lot Gud alene bli den som ba. Min oppgave var å gi ham noen minutter hver dag og bevisst tillate ham å gjøre det han ville med meg, og legge mine egne bønnebehov bort. Det åpnet et helt nytt landskap i meg. Gud åpnet og utvidet meg innenfra, gradvis så jeg omverdenen på en ny måte, jeg forstod mer av meg selv og andre. Å være tilstede i nuet ble helt naturlig. Nå har jeg praktisert dette i over 20 år, en form for kontemplativ meditasjon. For meg ble det en gave, som jeg får ta imot av resten av mitt liv.

Like lenge har jeg fått lov til å invitere mennesker avsides til stille uker på retreat, og vise dem den samme vei. Jeg får se hva Gud gjør med mennesker innenfra. Det skal så lite til å åpne seg for noe større, men noen ganger trenger vi hjelp til å finne veien. Jeg har skrevet en bok om hva dette handler om ut fra våre norske forhold.*

*Bolen er mulig å kjøpe på seminaret. Den heter «Bakenfor ord og tanke» og koster 300 kr

ELLERS MEDVIRKER

Sven-Tore Dreyer Fredriksen, Kari Hay, Helen Byholt Lovelace, Ole Jakob Vestvik

INFORMASJON

Pris
Seminaret koster kr 400. Kostnadene dekker matutgiftene for måltidene under seminaret. Vi ber om at «matpengene» helst betales før seminarets start til konto: 0530 0370502.
Husk å merk betalingen «november-seminaret 2023»

Påmelding
Påmelding kan skje på to måter:
*Sms: Sven-Tore 99 01 28 94 *Email: kirke-pc@outlook.com
NB: Husk å oppgi ditt navn og hvilken menighet du kommer fra (om du er tilknyttet en menighet).

Spørsmål
Kontakt Sven-Tore Dreyer Fredriksen på tlf. 99 01 28 94

Hurtigbåt
For de som kommer med hurtigbåt fra Tromsø og Finnsnes er tidspunktene lagt opp slik at dere rekker åpningen av seminaret lørdag og avslutningen av gudstjenesten søndag. Vi er behjelpelig med å hente/bringe fra og til hurtigbåten.

Fly-flybuss
Det går flybuss til og fra Evenes til Harstad med unntak av noen Widerøe-avganger. Sjekk ut, og om problemer ta kontakt med Sven-Tore.

Parkering
For de som kommer med bil er det rikelig med gratis parkeringsplasser ved kirken. Spør også om du trenger parkering på bostedet om pensjonatet/hotellet har gratis parkering.

Overnatting
Når det gjelder overnatting har vi forhandlet fram en god pris inklusive frokost ved Thon Hotel.
Thon hotel (som ligger i havneområdet) tlf: 77 00  80 00
Per enkeltrom per døgn Kr 895,-
Per dobbeltrom per døgn Kr 1085,-
NB: Ved bestilling oppgir: Metodistkirken referansenummer 30221641. Seneste frist for bestilling av rom er en uke før seminaret. Om du har bil, spør om parkering