20230916_174302(0)
Prest Charles Taylor, menighetsrådgiver Hanne Thorgersen og prest Kristin Odén Broback på inspirasjonssamling 23.

For første gang på inspirasjonshelg i Nord-Norge

Menighetsrådgiver Hanne Thorgersen har vært på Finnsnes før, men dette er første gang hun har vært med på inspirasjonshelgen for å inspirere.

Vi spør Hanne hvordan det er å være med på denne helgen her i nord.

- Det har vært fint! Spesielt fint var det å høre menighetene fortelle hva de arbeider med, og hvilke planer de har. Det er jo rene vitnesbyrd de kommer med. Jeg er så imponert over hvor flinke de er til å snakke positivt om menigheten sin og menneskene som er med der. Optimismen er der, selv om det ikke legges skjul på at det finnes utfordringer og.

- De som er her, er så dyktige til å inspirere hverandre, og det er jo flott for meg og. Jeg er her for å snakke om frivillighet og inspirere, men jeg merker at jeg blir like inspirert av å være sammen med metodistene her nord.

Er det noe du har likt spesielt godt?

- Ja, det at vi bruker tid på å be konkret og nært for hver menighet, etter at de har fortalt om den, det var sterkt og godt å være med på.

Er det noe som kan bli bedre?

- Jeg skulle ønske at vi var flere fra menighetene. Det er så fint det som skjer her. Skulle så gjerne sett flere fikk oppleve det.

- Men jeg vil trekke frem det positive. Vi har hatt så god tid til å samtale og bli kjent med hverandre. Det liker jeg. Det har også hjulpet at det har vært tid for samtaler etter hvert tema i grupper og plenum. Jeg har lagt merke til at folk er så flinke til å spre seg og sitte i ulike grupper fra gang til gang. Det gjør det enkelt å bli kjent med alle.

- Det har vært sterkt å høre alle historiene om hvordan menigheter i en dalbunn har funnet ny inspirasjon til å satse nok en gang, og lykkes. Selv om det kan gå opp og ned, så er det en utholdenhet og styrke her i nord som jeg beundrer.

Du snakket om frivillighet?

- Ja, om frivillighet både i samfunnet og i menighetene våre. Hvordan får vi folk til å delta og ta ansvar for små og store prosjekter. Jeg er godt fornøyd med den samtalen vi fikk i etterkant. Da kom det frem mange erfaringer og gode poeng.

Reiser du mye ut til menighetene?

- Det har ikke vært så mange besøk enda, men det står flere på planen denne høsten. Det er noe jeg håper det blir mer av. Det er en fin måte å bli kjent med menighetene og dele erfaringer.

Har du tatt med deg noe herfra?

- Ja, jeg har fått mange gode tanker her. Hva vi kan gjøre hver for oss som menigheter og sammen som kirke i nord. Jeg opplever at det er en stor og sterk vilje til nytenking og satse på nytt. Det er vært inspirerende og noe jeg tar med meg videre, sier Hanne Thorgersen i Finnsnes på inspirasjonshelg.

Karl Anders Ellingsen