METODISTKIRKEN I FREDRIKSTAD

Si nei takk til svart arbeid!

Tema samfunnsansvar: Hva tenker kirken om svart arbeid? Les mer her! Forfatter er pastor Ole Martin Andreassen

1. mai gikk jeg til byen for å se 1. mai-toget. Det var pent vær og mange folk i byen. Korpsene spilte bra og det var mange paroler og slagord i toget. Noen av parolene kunne jeg selv tenke meg å gå bak, andre ikke. Slik er det politiske Norge. Jeg liker at folk er engasjerte i politikk og samfunnsdebatten. Ordet solidaritet er naturligvis en del av 1. mai. Solidaritet med de fattige, de utslåtte, arbeidsløse, flykninger m.m. Men hva betyr solidaritet? I synonymordboka står det; fellesskap, sameksistens, enhet, kameratskap, forbrødring for å nevne noe. Solidaritet har vært et viktig ord i Norge i mange tiår. Det er et godt ord å bevare også for fremtiden.

Norge er også et svært godt land å bo i. Vi har goder og systemer som mange land kan misunne oss. For alle som har reist litt utenfor Norden og Vest-Europa har sett at dette stemmer. Vi har gode ordninger når vi blir syke, gode skoler, pensjoner osv. Dette har vi fordi vi har et høyt skattenivå hvor vi alle er med og bidrar inn til at dette gode systemet fungerer bra.

Derfor blir jeg trist hver gang jeg hører samtaler om svart arbeid. Her for en stund tilbake var invitert til å være med på en økumenisk konferanse ang hvordan bevare barn og ungdom i troen og menigheten. I en av pausene satt noen av deltagerne og snakket åpent om hvordan de pusset opp huset uten å betale skatt. Det var altså ikke noe de verken var flaue over eller snakket lavt om. Åpent over bordet med flere ukjente tilstede snakket de om dette temaet og ingen brydde seg. Dessverre ble jeg ikke sjokkert. Jeg hadde opplevd det så alt for mange ganger før.

Ordet solidaritet er ikke et ord som bare arbeiderpartiet eller norsk venstrepolitikk eier. Vi er et fellesskap uansett hvilket parti det står på stemmeseddelen vi legger i stemmeurnen ved stortings- og ved kommunevalgene. Vi er alle brukere av de samme sykehusene, veiene, og skolene. Og vi får våre stønader, pensjoner, tilskudd osv fra den samme kasse.  Derfor blir det helt grunnleggende feil at noen tenker at jeg ikke har lyst til å bidra inn i denne kasse. «Bare nyte og ikke yte» er et grunnleggende brudd med solidaritets- og fellesstanken som bærer vårt samfunn.

Metodistkirken har samfunnsansvar som en av våre grunnpilarer. Å arbeide mot svart arbeid er noe som virkelig kan forandre vårt samfunn. Vi gjør det ved å ikke kjøpe svarte tjenester, ikke betale håndverkere penger rett i lomma uten kvittering, si ifra når man hører om svart arbeid osv.

Men svart arbeid handler ikke bare om å betale vaskehjelpen kontant eller få huset malt uten kvittering. For å ta et konkret eksempel: I det siste har det vært fokus på dette med bilvask. Vi bør reagere når du kan få vasket og polert bilen din til 150,- Flere nyhetsredaksjoner har meldt om utnytelse av andre mennesker, menneskehandel og moderne slaveri innenfor denne bransjen.

Derfor bør være et rungende nei til svart arbeid i vårt samfunn. Fra Metodistkirken, de andre frikirkene, bedehusene, statskirken, de politiske partiene, miljøorganisasjonene, fra deg og fra meg.

Si nei til svart arbeid du også!

 

Powered by Cornerstone