Kalender

ons 3. jun
11:00: Formiddagstreff
 
tors 4. jun
17:30: Internasjonal kvinnegruppe
19:00: Kveldsbønn
 
søn 7. jun
11:00: Gudstjeneste m/ nattverd
 
ons 10. jun
11:00: Formiddagstreff
 
tors 11. jun
17:30: Internasjonal kvinnegruppe
19:00: Kveldsbønn
 
tors 18. jun
17:30: Internasjonal kvinnegruppe
19:00: Kveldsbønn
 
søn 21. jun
11:00: Takkedag. Gudstjeneste m/ nattverd
 

Kristus er oppstanden!

11.04.2020
Tove Synnøve Tveit

Ja, han er sannelig oppstanden!


Hvordan er din påskemorgen denne forunderlige påsken år 2020 e.Kr.? Påskedagen formidler et budskap om Oppstandelsen fra de døde! Det aner meg at i denne påsken er det mange mennesker på denne vår sårbare jord som griper fast om en Oppstandelsestro. Vi må tro at det blir ‘nytt liv’ etter at koronaviruset er blitt stanset for sin ødeleggende og dødelige ferd over jordkloden vår!


Jeg ønsker å formidle Oppstandelsestro, og også denne påsken vil jeg bruke fortellingen om kvinnene som fant Jesu grav tom, den aller, aller første Påskedagsmorgen! Jeg gjør det gjennom tankene til Maria Magdalena, der hun ligger under teppet i vissheten om at en død Jesus ble lagt i graven. Slik jeg forestiller meg situasjonen.

La oss lytte til Maria:

‘Alt er så stille. Så forunderlig stille. En helt spesiell atmosfære. Stille etter stormen. Det har skjedd så utrolig mye i løpet av den siste uka. Drama utspant seg like foran øynene. Vill jubel. Folkemengder. Fest og påskelam! En oppgitt Jesus som gikk inn på tempelplassen og velta pengevekslernes bord og duehandlernes benker. Frigivelsen av opprøreren og morderen Barabbas. Korsfestelsen av røverne – og av Jesus! Hva hendte egentlig? Plutselig kom det et forferdelig uvær. Det tordna og lynte, ja, hele tempelet rista i grunnvollene. Forhenget revna. Det var visst jordskjelv. Det ble bekmørkt. En helt spesiell atmosfære. Ja, ganske skremmende. Jorda skalv, og mennesker skalv. er alt så stille. En helt spesiell atmosfære. Men ikke skremmende – nå. Nei, her er en forunderlig fred!

Hvor er alle menneskene? De sover. Det er fremdeles natt. Kan noen sove en slik natt? Så stille. En ny dag nærmer seg. Hva kommer til å skje på denne dagen, mon tro. Jesus er i graven. Alle håp er borte. Bare alle spørsmålene er igjen. Alt det ugjorte. Lengselen etter det det ikke ble noe av. Jeg holder det ikke ut lenger! Jeg må komme meg av sted for å ta en skikkelig avskjed. For å se ham – enda en gang. Den siste gang! - Vi må ta salvekrukker og oljeflasker med oss! Jesus skal i alle fall få en verdig begravelse.

Den kjølige morgenbrisen klarer å få oss våkne. Fuglekvitteret er intenst nå når sola står opp. Dagen gryr. Alt våkner. Livet står opp. Livet? Oppstår?

Der er stedet! Der borte ligger graven vi så de la ham i. men... Gravsteinen er borte!? Hva er det som har skjedd? Peter! Johannes! De har tatt Herren bort fra graven! Vi vet ikke hvor de har lagt ham! Dette er forferdelig. Hvordan kan de ha fjernet ham, og vi som kom for å ta det siste farvel. Borte.

Nå har de andre gått hjem. Ikke så mye mer å gjøre her på gravplassen med en tom grav. Men jeg kan ikke å forlate dette stedet. Det var her de la ham. Jeg klarer ikke å holde tårene vekke. De får bare renne nå. For Jesus. ‘Jesus, jeg var så glad i deg’. Kanskje er han der inne likevel? Jeg bare se etter – en gang til. Men nei, han er borte. ‘Hvorfor gråter du, kvinne?’ Oi, så redd jeg ble. Engler. De er trøstere. Jeg trenger ikke frykte dem. ‘Jeg leter etter....’ ‘MARIA!’ ‘Jesus! Rabbuni’! Mester. ‘Gråt ikke mer, Maria!’ Det er Jesus! ‘Peter! Johannes! Jeg har sett Herren! Han lever! Slik som han sa!’

 

Bibelfortellingen om det som skjedde kan du lese i evangeliene!

Jeg syns det er spennende å la meg selv bli en del i de bibelske historiene. På denne måten opplever i alle fall jeg å komme nærmere hendelsene, og ikke minst blir Ordet mer levende.

Hvorfor satte ikke Jesus seg på steinen utenfor graven!? Han kunne jo bare ventet der og sagt: ”Hei, her er jeg! Det er meg. Nå er det hele over. Jeg er ikke død lenger. Nå kan dere bare være glade!”

Nei, Jesus gikk inn i Livet. Vårt Liv.

Han lot sorgens og fortvilelsens tårer renne. ‘Men Maria ble stående og gråte like utenfor graven. Gråtende bøyde hun seg fram og så inn i graven. De har tatt min Herre bort!’

Jesus lot de redde og forskremte disiplene kjenne på angsten bak lukkede dører.

Han lot Tomas få en ny sjanse da han kjempet mot tvilen og mismotet.

Den levende Kristus har levd et liv med alt det livet innebærer, derfor vet han hvordan vi har det – uansett! Evangeliene forteller om Mariaer, kvinner, Peter, Johannes, Tomas, om engler, om salver og olje, om grav og en diger gravstein. De forteller om fortvilelse, sorg, frykt, redsel, problemer med å tro det de ser. Og de stiller mange spørsmål.

Det beste beviset for at Jesus virkelig sto opp fra døden, må være at mennesker gjennom alle tider har erfart Jesu nærvær i sine liv og har vitnet om det, slik at den kristne kirke fremdeles lever. Den kristne kirke oppsto i bevisstheten om at Kristus oppsto. Den tomme graven beviser ingenting. En død Messias frelser ingen. Men Oppstandelsestroen vitner: ‘Jesus er oppstanden!’ Jesus lever i dag! Det er det vi tror på. I møtet med den Levende Kristus, bryter lovsang fra sjelen ut! Lovsangen, er blitt kalt for ‘den seirende kirkes morsmål!’ Også denne påsken synger vi: ‘Deg være ære, Herre over dødens makt!’ Selv om vi må synge uten orgelmusikk, og det bare er vår egen spinkle stemme som høres i rommet! Budskapet har livgivende kraft, - for ‘korset er tomt, graven er tom! Jesus sto opp og Han lever!’

 

‘Gå i fred som Guds elskede barn.

Når veien er tung, vandrer Kristus med deg.

Når veien er lang, bærer Guds Ånd deg.

Når veien er farlig, omslutter Guds hender deg.’


Hilsen Pastor Marit Bjørnevik. 1.Påskedag 2020


« Tilbake















Breidablikkgt. 109 - Boks 335 - 5501 Haugesund - Epost: haugesund@metodistkirken.no