Verdigrunnlag for Metodistkirken

• Metodistkirken tror at alle mennesker er likeverdige i Guds øyne og elsket av ham. Vi vil derfor hjelpe mennesker til å oppdage Guds kjærlighet slik den kommer til uttrykk i Bibelen, spesielt gjennom Jesu Kristi liv og gjerning.
  • Vi holder fast på Metodistkirkens lære og tradisjon som gjør det klart at frelsen gjelder hele mennesket - ånd, sjel og legeme. Metodistkirken ønsker derfor å imøtekomme menneskenes ulike behov.
  • Vi tror at Gud har en plan med alle mennesker og en oppgave for hver enkelt. Derfor har Gud gitt kirken i oppdrag å hjelpe menneskene til å finne sin plass i Guds plan.
  • Vi tror at en aktiv sosial forpliktelse og engasjement for skaperverket er en følge av Kristi kjærlighet. Vi vil derfor øve omsorg for mennesker og forvalte skaperverket ansvarlig.
  • Vi tror at Gud på en spesiell måte viser seg i menigheten. Derfor er menigheten en kraftstasjon og et nødvendig fellesskap for troende.
  • Vi tror at Gud ønsker og kan gi vekst i sitt rike - også i Metodistkirken. Vi må derfor forvalte vår tid, våre midler og menneskelige ressurser slik at de fører til vekst i kirken.
  • Vi tror ikke at Metodistkirken er den eneste sanne kirke, men at vi sammen med andre kan bidra til å virkeliggjøre Guds plan for verden. Derfor rekker Metodistkirken hånden ut til samarbeid med andre kristne.