sunniva-marie-hustoft-og-cleo.
De er kompiser, Sunniva Marie og Cleo.

MBU-leder Sunniva elsker pinnekjøtt og jul på Jæren!

Fersk, men ikke blodfersk styreleder i MBU er Sunniva Marie Eriksen Hustoft. Hun skal så klart hjem til jul, til Jæren, for å feire høytid med storfamilien. Hunden Cleo, en welsh terrier, blir også med på reisen.

«PINNAKJØT»

Med foreldre fra forskjellige kanter av landet, er Sunnivas julemattradisjoner varierte. Hun, som har nynorsk som hovedmål, forteller at «pinnakjøt frå ein lokal gård på Jæren» skal skape fest denne jula. I år feirer hun sammen med nærmeste familie, inkludert fire barn hun er tante til. De forundres stadig over at Sunniva er borte når julenissen kommer!

DEILIG ER JORDEN

Å synge Deilig er jorden er en nødvendighet for Sunniva. Hvis ikke sangen står på programmet på julegudstjenesten, blir det allsang i bilen.
Sunniva vokste opp i et kristent hjem med en bestefar som var prest i Den norske kirke. Selv gikk hun grundig til verks i valg av menighet. Hun ønsket rom for teologiske diskusjoner, og omsider falt valget  på Første Metodistkirke på Grünerløkka i Oslo. Etter sammenslåingen har hun allerede rukket å holde preken i Centralkirken.

Hvilken bibelsk person (utenom Jesus) begeistrer deg mest?

Akkurat nå i advent er det Maria, mor til Jesus. Hun viser vei for en liten gutt, er en leder for en som skal inn i et helt spesielt livsløp, hun fascinerer meg!

Hvilket skriftsted er en gjenganger?

1.Johannes 4:19 er grunnlaget for troen min: Vi elsker fordi han elsket oss først.
Hva har så langt vært din mest positive opplevelse med MBU?
Vi hadde en samling i Centralkirken hvor 10-12 åringer delte sine tanker og spørsmål rundt tro og bønn. De hadde mange fine tanker, og mye fint å dele.

Har du adventskalender?

Ja, en Strikkeadventskalender med luker for de fire søndagene i advent.
Strikking er nemlig en stor interesse, pluss det å gå turer med Cleo.

Hvor stort er det at Nobelprisen i litteratur gikk til Jon Fosse, som altså er nynorskmann…

Veldig fint, men jeg har ikke lest noe av ham, men det står på lista.

Hvor stolt er du over Jærens store sønn, Erling Braut Haaland?

Jeg er glad for at Bryne klarer å lage gode fotballspillere! Det har vi gjort før, så kjekt at vi fremdeles får det til.

Hvordan vil du beskrive deg selv?

Energisk, strukturert og positiv.

Hva har du helst på brødskiva:

Salami, gjerne en spicy type.

Favorittunderholdning:

Netflix-serien Sweet Magnolia, for eksempel, som handler om et lokalsamfunn og kirkens plass.

Favoritt i Twist-posen:

Daim!

Men nå, altså: Juleferie og pinnekjøtt på Jæren. God hjemreise, Sunniva og Cleo!

Tekst: Marta Lillian Moan