bonnegruppe-met.h.fest.-foto-a.h.hansen
De ber for og med hverandre. Her blir Willemina (Ineke) Kraai bedt for. Fra venstre Nina Hansen, Agnes Zachariassen (bak), sittende Sidsel Mortensen, og helt til høyre Julia Lum. Foto A.H.Hansen.

Mørketid i Hammerfest

men de troende gløder!

Metodistene lengst nord synes ikke berørt av mørketida. Etter åtte uker uten sol, synes de tvert imot å være framoverlent og fulladet. En entusiastisk Agnes Zachariassen (79) har ledet kirkens bønnegruppe i en årrekke. Hun snakker varmt om sine bønnepartnere, og om rykende ferske bønnesvar.

Bønnegruppa vokste da de flyttet fra kirkens lokaler til private hjem.
-Hver tirsdag samles sju personer, sånn pluss/minus. Vi er i alderen 28-79 år, og ber faste bønner for regjering, kongefamilie, for Ukraina, vekkelsen på Vigeland (mens den stod på), for skoler og barnehager, om beskyttelse for Finnmark fylke og for Norges grenser, for kristentroens plass i samfunnet, og veien videre for Metodistkirken i Norge, forteller Agnes.

DET VIKTIGSTE

Leder av menighetsrådet, Arne Helge Hansen, omtaler bønnemøtene som det viktigste som skjer i lokalmenigheten. De troende deler fellesskap, samtaler, ber, og hvis noen er syke eller har spesielle behov, salver de hverandre med olje.
-Noen av bønnesvarene vi har fått er troende som har kommet flyttende til Hammerfest, konkluderer Agnes.
-Gud har sendt mange kristne leger, sykepleiere og lærere. De har brakt med seg troen til arbeidsplassene og byen, og lagt ned arbeid i menighetene. - Og så var det Signe Marie Fidje Store og Truls Olufsen-Mehus, da, to store bønnesvar vi kommer tilbake til.
    Agnes og hennes mann, Per, starter arbeidsdagen med bønn og bibellesing. Før jul ble han syk med infeksjon. Da to penicillinkurer var over, kom smertene tilbake et nytt sted i kroppen. Etter seks uker med uutholdelige smerter, sier han: Dette er ikke til å leve med!
Kona, som er hjelpepleier, bekymret seg over utviklingen. Tenk om hun kom til å miste ektefellen.
- Han som aldri har klaget, hadde smerter som ikke var til å holde ut. Sånn var situasjonen tirsdag denne uka.

MOMENTANT HELBREDET

Agnes fortsetter:
-Jeg la hendene på armene hans, og ba, og smertene forsvant umiddelbart!
Hun har akkurat snakket med fastlegen hans om det som har skjedd.
Selv opplevde hun momentant helbredelse før jul etter å ha hatt «dotter» i ørene, og dårlig hørsel noen dager.
Da tenkte jeg: - Jeg bøyer kne for Faderen, han som er den rette far for alt som kalles barn i himmelen og på jorden (Efeserbrevet kapittel 3, versene 14-15).
-Ja, gjør det, sa mannen.
Før knærne nådde golvet var ørene åpne, og det kjentes som om noen rørte rundt der inne.

BØNNESVAR

Hammerfest med sine 11 000 innbyggere har et spekter av kirker og kristne organisasjoner. Her finner du Den norske Kirke, Arctic Kirken (Baptistene), Adventkirken, Indremisjonen, den eritreisk-ortodokse menigheten, - og utrolig nok også en moské på dette stedet som engang var et fiskevær.
Tilflytteren Signe Marie F. Store er et betydelig bønnesvar for gjengen i Metodistkirken.
-Hun er finnmarking, en friskus, et fyrverkeri, forteller Arne Helge.
Signe Marie vil bli presentert her på Facebook framover.
Truls Olufsen-Mehus er hammerfesting, og en tydelig stemme i debatten rundt kjønn og identitet. Han vokste opp i en ateistisk familie, men fant overraskende nok veien til tro. Nå er han med i Metodistkirkens team som driver Gatekirka, og han er en betydelig ressurs. Ekteparet Zachariassen ser på ham som et stort bønnesvar, og tar ham daglig med i bønnene sine.

80 NASJONALITETER

Hammerfest kan sies å være internasjonal med folk fra 80 nasjoner. Metodistkirken preges dermed av barnefamilier også fra land som Etiopia, Nigeria og Eritrea, og driver søndagsskole. En av søndagsskolelærerne er fra Irland, bor i Lakselv, og er lønnet av Evangelisk barnemisjon. Hun kjører 4-5 timer tur-retur for å holde søndagsskole i Metodistkirken i Hammerfest!
Prester som Leif Hansen og Per Bradley har vært viktige for kirken. Nå er hyrdeansvaret overlatt til Jan-Erik Fjukstad Hansen som kommer tilreisende fra Oslo en langhelg i måneden.

Tekst: Marta Lillian Moan
Foto: Arne Helge Hansen