steinar-collage-01-24-kopi
Metodistprest Steinar Hjerpseth synes kulda på Østlandet er bare «blåbær» sammenliknet med barndommens vintre på Elverum.

Ny hverdag

etter sammenslåingen av menighetene i Oslo.

Prest Steinar Hjerpseth uttrykker begeistring over sammenslåingen i Oslo hvor tre metodistmenigheter blir til én.

-Vi opplever at vi nå er en relativt stor menighet med store ressurser, og mye å glede seg over. Det eksisterer en positiv atmosfære og begeistring i menighetsfellesskapet.

Han er en av tre prester som er med på flyttelasset, og han får god bruk for sine lange bein under travle dager fra en bydel til en annen.

-Jeg har en litt flakkende hverdag, svarer han og ler litt.
Steinar skulle vært flere steder på samme tid, er litt på farten her og der med ny arbeidsplass i Oslo sentrum. Den kombinerer han med en halv stilling som prest i Øståsen kirke (Metodistkirken i Follo),  og tilsvarende i Bjølsen menighet.

- Tidligere har jeg vært mye mer alene, og i en liten sammenheng, forklarer Steinar.
Nå deler han arbeidsdag med fulltidsprestene Marianne Munz og Ola Westad, og musikerne Kåre Øgreid og André Storeng i hver sin halvstilling.
-Dette er spennende og flott, sier han tilfreds.

Styringsgruppa  for sammenslåingen består av én representant fra hver av de tre menighetene. Prosjektleder er Anders Isnes fra menigheten på Grünerløkka. Sammen med seg har han Trine Skjørshammer fra Bjølsen, og Rune Blomhoff fra Centralkirken.
Det er fra 1.august i år at de tre metodistmenighetene offisielt slås sammen til én, og får nytt navn. Før den tid er «alle mann på dekk» for å sikre en knirkefri overgang.

Tekst og foto: Marta Lillian Moan