tromso_kirke

Metodistkirken i Tromsø solgt!

1894 - 2020: Det ble 126 år for Metodistkirken i Grønnegata..

Men sansynligvis enda noen år før den blir revet.

Kirkebygget til menigheten vår i Tromsø ble sist uke solgt for åtte millioner kroner. Til Brobyggeren sier prest Kristin Odén Broback at dette er slutten på en lang prosess, og starten på et helt nytt kapittel for menigheten.

- Vi er svært fornøyd med salgssummen. Den gir oss mange muligheter og åpner dører for å tenke nytt om hvordan vi skal være menighet i årene som kommer. Vi vil ikke spare alle pengene, men bruke dem for å fortsette menighetens tjeneste i byen, sier Kristin.

Kirkebygget i Tromsø var gammelt og hadde mange utfordringer. Det krevde mye for å vedlikeholde bygget, og dårlig isolasjon gjorde det kostbart å holde varmen på vinteren.
Kristin forteller om en stor takknemlighet for alle dem som har brukt fritid og gitt gaver for å vedlikeholde kirken gjennom årene. De har gjort en utrolig innsats for å ta vare på bygget, og for å utvikle det gjennom årene. I senere tid har dette blitt alt for krevende for menigheten. Det har derfor vært en lang samtale om hva menigheten skal bruke kreftene på.

- Dette er både vemodig og en lettelsens tid samtidig. Nå er vi ferdige med prosessen og kan se fremover. Det er andre spørsmål som vi står foran nå. Hva gjør vi ? Hvordan skal vi være en menighet for folket i Tromsø i dag og i morgen? Dette vil bli et spennende arbeid der vi får være med og forme fremtiden til menigheten, avslutter Kristin Odén Broback.