stor-interesse.-img_9977
Det var stor interesse for Alsted sitt seminar om Ukraina.

Ukraina trenger oss!

-De behøver våre bønner, trenger å merke at vi støtter dem. De trenger håp, konkluderte biskop Christian Alsted under sitt seminar under Sommerfesten, kalt Reisebrev fra Ukraina.

Alsted viste bilder og videoer fra flere av sine besøk. Han har vært i landet fem ganger på seksten måneder. Biskopen orienterte om den nåværende situasjonen, om landets historie og kultur, og relasjon til Russland.
Det eksisterer 10-11 metodistmenigheter i landet pr. dags dato, og man regner med å ha 350 aktive medlemmer. Selv er han overveldet over den varme, generøsitet og åpenhet ukrainerne har møtt ham med.

De ber om seier
-Våre venner i Ukraina håper ikke på fred eller forsoning. De ber ikke om det heller, de ber om, og er fullt overbevist om, seier i krigen mot Russland!
Ukrainas metodister har hendene fulle med å ta hånd om fordrevne landsmenn. 17 millioner ukrainere er i akutt behov for humanitær hjelp. Metodistkirken i Ukraina driver flere herberger, kalt Shelter, hvor de tilbyr tak over hodet, mat og hjelp med det viktigste. Nesten alt av arbeid tilknyttet metodist-menighetene, gjøres på frivillig basis.

Massiv støtte
Svært mange ukrainske familier har mistet sønner, brødre, fedre og ektefeller i fronten. Menn under 60 år kan ikke følge med familien sin som flykter ut av landet. Militæret trenger dem, og en utreise ville bli sett på som landssvik.
På verdensbasis støtter Metodistkirkens nødhjelpsorganisasjon, UMCOR opp om Ukraina. 30 millioner dollar er samlet inn. Planen er å kjøpe det tidligere hotellet, Under the Castle. Det ligger i landsbyen Kamyanitsa, og skal gjøres om til et mottakssenter spesielt for mennesker med krigstraumer, for eksempel PTSD (Post Traumatisk Stress Disorder).

Gi dem håp!
-Selv om krigen skulle være slutt snart, er krigen slett ikke forbi, understreker Alsted. Generasjoner vil bære med seg krigens gru og traumer langt fram i tid.
-Det vi i Norge kan bidra med, er å gi folket håp. Send dem en hilsen og minn dem på at de ikke er glemt, men at vi ber for dem, oppfordrer en sterkt beveget Christian Alsted.
Bildefil: Godt besøkt seminar på dag tre av Sommerfesten:
Bildefil IMG 0112: Ukraina bes for under hele Sommerfesten.

Tekst og foto: Marta Lillian Moan