Mennesker med
åpne hjerter — åpne sinn — åpne dører

Forsiden>Samlet vedtak i spørsmål om menneskelig seksualitet

Samlet vedtak i spørsmål om menneskelig seksualitet

Etter en lengre samtale etter konsensusmetodikk, ble et omforent forslag vedtatt som en riktig beskrivelse av hvor kirken vår er nå, og hvor vi vil gå. Teksten i vedtaket er:

Under henvisning til Årskonferansens vedtak i 2019 om opprettelse av en gruppe som skal arbeide med kirkens fremtid og Årskonferansens beklagelse til LHBT+ personer i 2020, foreslår vi følgende:

1.    Vi bekrefter at vi vil forbli i The United Methodist Church.
2.    Vi vil ikke fatte vedtak som er i strid med kirkeordningen.
3.    Vi vil at Metodistkirken skal forbli en åpen og romslig kirke der så mange som mulig, medlemmer og menigheter, kan leve sammen i gjensidig respekt på tvers av ulikheter og divergerende syn, der ingen tvinges til å handle mot sin egen overbevisning.
4.    Vi vil legge til rette for at menigheter som ønsker å forlate Metodistkirken før 2025 skal gis mulighet til det på rause betingelser.
5.    Vi vil henstille til biskopen om å sette klagesaker mot prester og diakoner som foretar vigsel av likekjønnede på vent («held in abeyance») til kirkens prosess er fullført. I denne perioden forblir prester og diakoner i «good standing».
6.    Vi ber Utvalg for kirkens framtid om å gjenoppta sitt arbeid. Blant saker utvalget bes arbeide med er:
a.    Veien til ordinasjon.
b.    Lokalmenighetenes selvbestemmelse.
c.    Prosedyrer for prosessen omtalt i punkt 4.
7.    Første rapport fra utvalget leveres til HS i november.
8.    Utvalget tar sikte på å fremme forslag til årskonferansen 2023.

Nytt fra Molde og Metodistkirken
Ti dager i bønn
10.05.2019
Nasjonalfest