martin_vestol_liggende_nett_1800
Landslekleder og leder av hovedstyret Martin Vestøl utenfor Metodistkirken i Drammen.

- La oss sammen gå inn i 2023 med friskt mot

En nyttårshilsen fra landslekleder og hovedstyreleder Martin Vestøl.

Vi har nå lagt 2022 bak oss – året som skulle være flyt med optimisme og håp om normale dager etter lang tid med pandemi, nedstenginger og isolasjon. Men snart ble vi møtt krigsutbrudd i Europa – som et kaldt, uhyggelig gufs fra fortiden. Lidelsene er enorme, hundre tusener er på flukt - og mange har også søkt tilflukt i våre nabolag. Når vi på toppen av dette legger til svimlende strømpriser og kraftig prisstigning på nødvendige varer – ja da blir det tøffe tider for mange, ikke minst de som hadde lite fra før.

«Frykt ikke, for jeg er med deg, vær ikke redd, for jeg er din Gud! Jeg gjør deg sterk og hjelper deg og holder deg oppe med min rettferds høyre hånd.» (Jesaja 41:10)

Alt er ikke mørkt og håpløst – i frivillighetsåret har vi igjen sett hva som kan utrettes når gode krefter forenes.  Nok en gang har vi fått se et mangfold av solidaritet, hjertevarme, kjærlighet og mennesker som bryr seg om sin neste. Hvor enn jeg snur meg, både i og utenfor kirken vår, ser jeg vanlige folk som er villige til å strekke ut en hånd og dele det de selv har. Folk som gir av seg selv for å hjelpe og glede andre. Folk strømmer til for å organisere hjelp til de som faller utenfor både her hjemme og ute i verden. Frivillige som viser praktisk omsorg for hele mennesket – for frelse i dette livet så vel som i det evige.

Jeg er stolt av å være medlem av en kirke som tør si at oppdraget er å gjøre disipler slik at vi kan forandre verden. Det er ved å stille våre hjerter og hender tilgjengelig for Ham som har kalt oss vi kan bringe lyset vi selv har fått videre inn i andres liv – forandre verden, et lite steg av gangen.

Jeg ser frem til å jobbe sammen med dere i det nye året - det begynner med hver enkelt av oss, i hjemmet, i menigheten vår, og i nærområdet. La oss sammen gå inn i 2023 med friskt mot og tjene Gud og vår neste med kjærlighet, omsorg og respekt.

Vi skal sammen gjøre vår lille del for å forandre verden og gjøre den litt bedre - midt i uenighet, forskjeller og utfordringer. Metodistkirkens motto er fortsatt like aktuelt og peker en tydelig retting: «Åpne hjerter - åpne sinn - åpne dører».

«For vi er hans verk, skapt i Kristus Jesus til gode gjerninger, som Gud på forhånd har lagt ferdige for at vi skulle vandre i dem.» (Efeserne 2:10)

Et riktig godt og velsignet nytt år

Martin Vestøl