1.-astrid-gundersen.-img_0743
Astrid Gundersen, Skien, fyller 100 år onsdag 6.mars!

Dagen feires med åpent hus hjemme hos henne med familie og venner til stede. Astrid er spent på om det kommer gratulasjon fra kongen, slik tradisjonen er. Ordføreren har varslet sin ankomst, og jubilanten garanterer servering av kransekake!

Astrids ektefelle, Carl Gundersen, var søndagsskolesekretær, prest og tilsynsprest i Metodistkirken. Hun har derfor vært prestekone i over 40 år hvor de har betjent menighetene i Halden, Larvik, Skien, Bergen (Centralkirken) og Oslo (Bjølsen). Sammen fikk de to sønner, barnebarn og oldebarn.

Astrids pikenavn var Blikstad. Hun ble født inn i Metodistkirken som har betydd alt for henne.
Særlig Metodistkirkens Kvinneforbund har stått hennes hjerte nærmest, og hun har ledet kvinnene i flere tiår.
-Kvinneforbundet har vært mitt kall, bekrefter hun.

Astrid ble leder i ung alder, og fikk store sko å fylle.
-Jeg ble valgt til alt mulig, og sa: Ja! Men jeg var ikke sikker på om jeg klarte det, sier hun oppriktig. Da tok hun et valg om at hun først og fremst måtte være seg selv. Det var henne, og ikke forgjengeren de hadde valgt. Hun var god nok!

Astrid har skapt mer rom og frihet for kvinnene i Metodistkirken, og gått foran med sitt åpne og fordomsfrie sinn. Lederoppgaver i forbundet både nasjonalt og internasjonalt, har ført henne ut i verden, helt til Hawaii. Misjon var forbundets prioritet i starten; hun har derfor vært sterkt engasjert i kirkens misjonsarbeid.

100-åringen har også vært europeisk visepresident for Kvinnenes Verdensforbund, sittet i styret i Metodistkirkens Misjonsselskap, og i Hovedstyret. Hun har også vært med i mange av kirkens sangkor.
-Jeg har sunget alt, sier Astrid. Alltid alt!

Astrid Gundersen tok lærerutdanning som godt voksen, og har jobbet som spesialpedagog også etter at Carl pensjonerte seg.

Jubilantens hukommelse er eksepsjonell. Hun er en levende historiebok, og har detaljert hukommelse fra og med sin egen barndom i Larvik, fram til dags dato hvor hun følger meget godt med. 100-åringen bruker telefonen flittig, og er den som tar mest kontakt.
-Jeg synes de andre kunne ringt mer, sier hun, en anelse irritert.

Redaksjonen kommer tilbake med en bredere omtale av Astrid i neste nummer av Brobyggeren. Der forteller hun om å være FN-observatør for Kvinneforbund, om sitt første møte med Carl, om vennskapet med Frida Sachnowitz, og det blir litt bilprat, spesielt om en lysegrønn Chevrolet.

Gratulerer til fantastiske Astrid, ha en nydelig dag!

Tekst og foto: Marta Lillian Moan