beumc_logo_redblk_1920-×-1280_whtbackground

#beUMC

I en tid der noen snakker om å forlate Metodistkirken, blir emnetaggen #beUMC stadig mer populær.

Den delen av den metodistiske bevegelsen som vi er en del av, United Methodist Church (UMC), har vært i en utfordrende samtale om flere ulike emner. Nå er det hvordan vi som kirke skal forholde oss til vigsel av samkjønnede og ordinasjon av mennesker som er LHBT.

Metodistkirken i Norge har et tydelig vedtak om at vi vil bli en kirke som fullt ut inkluderer mennesker som er LHBT. Det er det mange konferanser og enkeltmenigheter i Vest-Europa og USA som er enige i. Det er mange som forventer endringer nå, og det har ført til at noen ønsker å forlate kirken. Det er mange videoer på nettet som oppfordrer enkeltmenigheter og årskonferanser til å forlate UMC. Rob Renfroe i utbryterkirken Global Methodist Church er en av dem. Her er det flere påstander som mange av oss ikke vil kjenne oss igjen i.

#beUMC eller #proudtobeUMC er et svar fra metodister som ønsker å forbli i UMC, og som er glade i kirken sin. Når du deler noe fra kirken din på nett, bruk gjerne #beUMC eller #proudtobeUMC for å vise at dette er kirken din!

Metodistpresten Adam Hamilton nevnes i flere av disse videoene direkte, eller indirekte, og han har laget seks videoer der han tar opp noen av grunnene som fremmes for å forlate kirken og presenterer hvorfor han og menigheten hans vil forbli i UMC. Hamilton er grunnlegger og hovedprest i en av de største enkeltmenighetene i UMC med over 15000 medlemmer og 13000 besøkende hver uke (2019) i Kansas i USA.

Flertallet av norske metodister vil nok kjenne seg igjen i denne presentasjonen av hva vi ønsker fremover. Vi deler derfor videoene her:

We are proud to be UMC: Adam Hamilton responds to Rob Renfroe.

Video One: Why UMC.

Her deler Hamilton sin egen troshistorie og hvorfor han er metodist.

Video Two: Love of Scripture.

Video Three: Committed to Christ

Video Four: Human Sexuality