_dsc1818
Deltakerne på et seminar med kvinneforbundene i Ukraina og Norge, utenfor Kyiv i 2009.

Velsigna band som bind oss sammen med Ukraina

I disse dagene ser vi styrken i og viktigheten av de bånd vi har til ukrainske metodister.

I den verdensvide metodistkirken er det mange som har bånd til Ukraina. Det er misjonærer, imigranter, vanlige metodister som har blitt kjent gjennom besøk og deltakelse på internasjonale samlinger og konferanser. For de fleste av dem har tiden sidens Russlands invasjon og krigføring i Ukraina vært vanskelig. Det er dager med søking etter nyheter, bekymringer, kontakt med venner og kjære i Ukraina, og søvnløse netter. Samtidig har de vært et viktig bindeledd for alle de som ønsker å hjelpe folket i Ukraina.

UM News har skrevet en artikkel om noen av de som har tette bånd til Ukraina, og blandt dem er våre egne Bill og Helen Lovelace på Evenskjær.

I nesten 10 år arbeidet de i Ukraina som misjonærer. Bill som tilsynsprest, og Helen som diakon involvert i oppbyggingen av diakonalt arbeid i konferansen. Det omfattet et barnehjem i Kyiv som mange av oss ble godt kjent med og fikk bidra til. Bill tjenestegjorde også som prest i Russland. De to har derfor kontakter på begge sider av krigen.

Til UM News sier Bill at frem til Russland angrep, sa de fleste av dem at dette var en situasjon som ble blåst opp av media. De var vant til en begrenset krig gjennom åtte år. Bill forteller at det var et sjokk for dem når Russland faktisk angrep.

Bill og Helen har gitt penger for å hjelpe, og vil stille opp for å motta de mange tusen ukrainske flyktningene som ventes hit.

Metodistkirkens Misjonsselskap har organisert en egen innsamling for å reise midler til nødhjelp i Ukraina på Facebook, SMS og Vipps. Nærmere 245.Diakon Helen B. Lovelace i porten til mor og barn senteret som Metodistkirken drev i Kyiv i 2009.000 kroner er allerede sendt til UMCOR som koordinerer hjelpearbeidet fra UMCs side. UMCOR er United Methodist Church sin nødhjelpsorganisasjon, og de er på plass i Ukraina, Moldova, Romania, Ungarn, Slovakia og Polen, og ser behovene.

Til Brobyggeren sier bistandskonsulent Anne Ng Forster at de er så takknemlige og imponerte over den solidariteten og nestekjærligheten de har opplevd etter at de startet innsamlingsaksjonen «Ukraina i våre hjerter»!

Misjonssekretær Øyvind Aske har skrevet en artikkel om forholdet vårt til Ukraina.

Du kan fortsatt bidra til aksjonen her. Du kan også sende Ukraina på SMS 2248 og gi 200 kroner. Du kan også sende Vipps til 2248 og merke med Ukraina eller bruke bankkonto 3000 13 88084.