_dsc9989
Noen av deltakerne ved helgens seminar om Sinnsrogudstjenester i Lillestrøm.

Hva er sinnsrogudstjenesten, AA sin storbok og tolvtrinnsprogrammet?

Det er en viktig samling på Lillestrøm denne helgen.

Med omtrent 20 deltakere og forelesere er det samling om sinnsrogudstjenesten, AA sin storbok og tolvtrinnsprogrammet i Metodistkirken på Lillestrøm.

Til nettsiden sier prest Torgeir Tveter at formålet med seminaret er å dele erfaringene de har fått med dette til nye menigheter og generasjoner. Mange av dem som har arbeidet med sinnsrogudstjenester er godt voksne og de tror de har mye å gi videre til yngre krefter. Det er også en del menigheter som har forsøkt, men ikke fortsatt med sinnsrogudstjenester. De fleste menighetene har ikke forsøkt, og vi vil nå så mange som mulig. Vi har etablert et læringsnettverk som er åpent for alle som vil arbeide med og lære om dette. Nå vil vi også utvide arbeidet og søker å inkludere grupper som arbeider med tolv stegs prinsippet.

For Metodistkirken som en sosial bevegelse er sinnsrogudstjenesten et viktig verktøy. Det er et lavterskelstilbud som kan få stor betydning for menneskene i lokalmiljøet. Det handler om mye mer enn bare alkoholisme. Det handler om hvordan vi alle er utsatte for å utvikle usunne mønstre i hverdagen vår. Dette er et godt sted for menighetens aktive og de som bor rundt kirken å møtes på likefot og i et sunt fellesskap. Derfor skulle Torgeir Tveter gjerne sett at flere menigheter deltok på seminaret.

Du kan ta kontakt med Torgeir Tveter for å bli med i læringsnettverket.

I løpet av de to dagene er det flere tema på dagsorden. Morten, som er daglig leder ved AA’s servicekontor snakker om AA’s storbok og tolvtrinnsprogrammet. Det skal være en sinnsrogudstjeneste i Metodistkirken på Lillestrøm i kveld. I morgen lørdag er det sinnsrogudstjenesten som står i sentrum. Prest Yngvar Ruud vil samtale med diakon Aksel Øhrn om hvordan en har sinnsrogudstjenester. Prest Ole Jacob Vestvik vil snakke om hvorfor en har sinnsrogudstjenester. Det vil være workshop om oppstart og gjennomføring av de ulike elementene. Til slutt er det deling av erfaringer ved ulike supplementer til sinnsrogudstjenesten. Her vil en blant annet snakke om erfaringer med stille dager og recovery retreat.