Drammen sykkelutdeling 2023
KJÆRLIGHET I PRAKSIS: Martin Vestøl setter krona på verket. Foto: Hanne Thorgersen.

Kjærlighet på to hjul i Drammen

Derfor lyktes de igjen, gjengen i Drammen: Ga bort 70 våryre sykler til sine tyrkiske, polske og baltiske naboer i bydel Strømsø. Les Martin Vestøls suksess-oppskrift.

-Finnes det noe bedre enn å sette seg på et sykkelsete en maidag og suse av gårde? Neppe! Derfor grep initiativtaker Martin Vestøl velvillig idéen som kom dumpende ned i eget hode. Han så at de fleste innvandrerfamiliene i området rundt kirken manglet barnesykler. Sånn kan vi ikke ha det, konkluderte han. Det er snart to år tilbake. Siden har 110 barn fått egen nyoverhalt sykkel, hjelm, refleksvest og et minikurs i trafikksikkerhet. Det betyr masse glede i mange barnehjerter og barnefamilier. Men det slutter ikke der.

Nye landsmenn
Metodistkirken Drammen ligger som et fyrtårn i bydel Strømsø, på sørsida av Drammenselva, bare hundre meter fra elvebredden. Området nærmest kirken kalles Bangeløkka. I bydelen bor det 7000 mennesker, halvparten er innvandrere fra Tyrkia, Baltikum og Polen. De er godt integrert. De er også lavinntektsfamilier og tjener under halvparten av befolkningen ellers. Husene er gamle, og det er mest utleieleiligheter. Sykler til barna sine har de ikke råd til.

Fra mitt til vårt
Martin og familien hans har sterk tilknytning til Metodistkirken. De er også sykkelentusiaster. Han la snart merke til det som manglet i nabolaget, og tok grep.
-Syklene fant vi på Finn.no. De var lokalisert i Drøbak, Lillestrøm og Hønefoss. Vi lette kun etter sykler som skulle gis bort, og som var i bra stand.
Syklene ble fraktet til Drammen og lagret i menighetens kjeller i påvente av varmegrader og frivillig mannskap.
Martin har vært spent på vårsleppet av barnesykler, om de skulle bli alene om arbeidet, han, kona Unni Lise, som er lokalprest, og de åtte ungene deres.  Sykkelprosjektet som er inne i sitt andre år, har gått fra å være Martins smågeniale idé og prosjekt, til å bli hele menighetens prosjekt, vårt prosjekt, sier han med ettertrykk.
-I menigheten vår starter vi opp noe nytt kun hvis en ildsjel går i bresjen. Så bygger vi opp arbeidet rundt denne personen.

Smøring i dobbel forstand
Kirken annonserte etter frivillig «bakkemannskap», og fikk napp også utenfor egne kirkevegger. Naboer fra bydelen har stilt opp, og frivillige fra andre menigheter. Plutselig er de over tretti personer som har bidratt på sykkeldugnadene denne våren med vask og puss av sykler, montering av reflekser, bytte av deler, fjerning av rust etc. Vi snakker om en menighet som samler cirka førti personer til gudstjeneste, nå samler de tretti til dugnad!
For de frivillige har sykkelprosjektet dreid seg om mer enn smøring av sykkelkjeder. Vi snakker om «smøring» på et annet nivå:
-Vi har drevet teambuilding (lagarbeid), lært oss å jobbe sammen, sier en svært fornøyd Vestøl.

Sykler gir frihet
Refleksvestene ble selvfølgelig tilleggsutstyr, og fikk følgende tekst på ryggen: Hindre dem ikke! Teksten ble til på en idédugnad.
-Den måtte være okey, ikke-religiøs, fengende.
I ordene Hindre dem ikke! ligger en oppfordring til de voksne om å gi barna frihet til å bruke syklene.
-Ved å gi barna egne sykler, får de økt sin aksjonsradius, de kan forflytte seg, opplever en form for frihet. De opplever å eie noe. Samtidig oppholder de seg på et sted som er rimelig trygt: eget nabolag.

Smittsomt
Sykkelaksjonen i årene 2021 til 2023 har gitt en bonus utover glade naboer og samhold. Den har gitt goodwill (favør) til menigheten. Folk som donerte sykler til Martins prosjekt årene 2021-2022, har informerte venner og bekjente. Jungeltelegrafen har fungert. Da han kjørte til Hønefoss for å hente to sykler, ventet det sju. Folk som ikke hadde behøvd det, de har engasjerer seg. Engasjement er vel så smittsomt som korona!

Kommunen gjør sitt
Midt i bydelen står den gamle mursteinskirken fra 1878, taus, men talende. Akkurat i dette området har Drammen kommune hatt en satsing siden 2020, kalt Strømsø 2030. Bydelen og innbyggerne skal stelles ekstra pent med i en tiårsperiode. Det satses på økt trivsel, grønt miljø og grønne lunger, samt lett tilgjengelige møteplasser.
Samarbeid er en viktig faktor for å lykkes. Kommunen gjorde sin del da Metodistkirken gikk i gang med sykkelprosjektet, de har bidratt med hjelmer og refleksvester.
Metodistkirken er for øvrig med i Drammen og omegn livssynsforum, DOTL, hvor tros - og livssynsorganisasjoner jobber med felles prosjekter.
-Sykkelprosjektet er antagelig kommet for å bli som en årlig tradisjon, svarer Martin Vestøl tilfreds.
Det kan bo mye kjærlighet i én sykkel, nå er over 100 kjærlighetssykler og eierne deres klare til å møte våren.

Tekst: Marta Lillan Moan