livstrinn

Livstrinn – 12 trinn til indre helse

Åpen informasjonssamling i Centralkirken Oslo lørdag 23. september 2023. Livstrinnsprogrammet er nytt i Norge. Vi håper å få etablert grupper forskjellige steder i landet i løpet av våren 2024. Bli med på Åpen informasjonssamling i Centralkirken Oslo lørdag 23. september 2023

Olle Carlsson (foto) heter den svenske presten, som sammen med sin livskamerat Fotini, har utviklet et gruppeopplegg som på svensk heter LIVSSTEGEN, på norsk er arbeidstittelen LIVSTRINN. Olle er en person med en unik livshistorie, og i kursboken blir vi kjent med en del av den. Siden 2000-tallet har han vært prest i Katarina forsamling på Söder i Stockholm. Der opplevde menigheten en utrolig kirkesøkning, og et stort og levende diakonalt engasjement. Det var i denne menigheten at LIVSTRINN startet, og i dag finnes det om lag 200 grupper over hele Sverige samt noen i Finland.

Olle Carlsson har skrevet en rekke bøker hvor hans egen erfaring med rusavhengighet og veien til frihet klinger med. Jeg nevner noen: «Mitt himla liv», «12 steg för hopplösa», «Kristendom för ateister» og kursboken «LIVSSTEGEN – 12 steg till inre hälsa». Han har også tidligere besøkt Centralkirken hvor holdt seminar i regi av Treffpunkt Recovery, i samarbeid med Betanien Oslo.

Denne gangen er ikke fokus primært de som sliter med rusavhengighet, men det som Olle kaller «de normalstörda», dvs mennesker som deg og meg. Vi kan alle ha ulike ting vi sliter med, eller vil lære å takle på en bedre måte i livet vårt. Det er her LIVSSTEGEN eller LIVSTRINN kommer inn.

HVA ER LIVSTRINN?

• Det er ikke en terapigruppe, men en selvhjelpsgruppe. Her får man snakke om livet med andre uten å bli overkjørt eller bli møtt med en løftet pekefinger.
  • Det er 12 samlinger og det er viktig gi deltagelse høy prioritet.
  • Kursboken «LIVSSTEGEN – 12 steg til indre hälsa» inneholder 12 kapitler. Den er oversatt til norsk, og vi håper den vil bli utgitt om ikke altfor lenge.
  • Foran hver samling leser vi et kapittel fra boken, og det setter temaet for samlingen. En av deltagerne vil også få muligheten til å dele sin egen livsfortelling. Alle deltagere skriver derfor sin egen livsfortelling.
  • Hver samling varer halvannen time, og gruppen består av maks. 10 deltagere og 2 ledere. Lederne er selv vanlige medlemmer av gruppen. Deres oppgave er primært å sørge for at rammene for gruppen holdes og respekteres.
  • Gruppen har fem kjøreregler som leses ved starten av hver samling:

1.    Vi avbryter ikke eller kommenterer det de andre sier.
2.    Vi snakker om oss selv i jeg-form.
3.    Vi gir ikke hverandre råd.
4.    Vi fordeler tiden slik at alle får komme til orde.
5.    Alt som sies i gruppen, blir i gruppen.

INFO: Samlingen skjer lørdag 23. september 2023 i Centralkirken, St. Olavsgt 28, Oslo
Kaffe og registering fra 11.30 Program 12.00 – 17.00 med innlagte pauser og mat. Pris kr 300,-

Påmelding: treffpunktrecovery.no  på telefon 472432330 eller epost: torgeir.tveter@metodistkirken.no

Treffpunkt Recovery er et nettverk som henter sin inspirasjon fra 12 stegs bevegelsene.
Vårt formål er å hjelpe til i etablering og arbeid med Sinnsrogudstjenester og Livstrinnsprogrammet i Norge. Treffpunkt Recovery er økumenisk, men har sine røtter i Metodistkirken i Norge.