cc-03-12-025
Kulturinnslag under Sentralkonferansen i Kaunas, Litauen i 2016.

Metodistene i Litauen vil forbli i UMC

Metodistkirkens hovedstyre i Litauen stoler på løftene om tilpasninger for konferanser som ikke ønsker å endre Kirkeordningen.

I et brev datert 14. desember skriver tilsynsprest Remigijus Matulaitis at hovedstyret i Metodistkirkens årskonferanse i Litauen har hatt en grundig diskusjon om den forventede endringen av kirkens syn på vielse av likekjønnede og ordinasjon av personer som lever i likekjønnede ekteskap. I brevet skriver de at de velger å stole på informasjonen de har mottatt om at årskonferanser og provisoriske årskonferanser vil kunne ivareta det nåværende synet på disse spørsmålene.

I møtet 3. desember ble det et enstemmig vedtak om at Litauen ønsker å forbli i United Methodist Church også etter en eventuell endring.

Tilsynsprest Knut Refsdal sier i en kommentar:

- Jeg er glad for beslutningen til Litauen om å forbli en del av Metodistkirken. Det har jeg også sendt melding om til min tilsynsprestkollega der. Vi har gjennom mange år hatt et godt samarbeid med kirken i Litauen og jeg ser fram til fortsatt felles tjeneste for å skape disipler av Jesus slik at verden forvandles. Jeg håper for øvrig også Latvia faller ned på samme løsning.

Åpne filen og les hele brevet her.

Originalbrev