49525_360132_51dcfaf0f8

Mururabungu

Anne og Øyvind har vært på tjenestereise i Zimbabwe! Det var godt å møte partnerne og vennene igjen, vi har vært sammen hver eneste dag. Mususa som er direktør, Webster som er programkonsulent og vår nyeste medarbeider Rose som er økonomiansvarlig. På grunn av pandemien har vi ikke vært i Zimbabwe siden 2019. En Zimbabwetur i juni betyr at vi reiser fra varmen i Norge, de har vinter når vi har sommer. Det er først gang jeg har brukt ACen som varmeovn i Afrika!

Spesialoppdraget vårt denne gangen var å foreta en såkalt Partner Assessment. Det er en vurdering som Digni i år har bedt alle sine medlemmer om å foreta av sine partnere. Vi kom vel i mål med den delen som måtte gjøres sammen med kirken; Chabadza teamet, Chabadzastyret og folk fra administrasjonen i kirken.

Som alltid er det feltbesøket ut til prosjektene som er mest spennende. Vi kan alle navnene fra før, fordi vi får jevne oppdateringer, men de fysiske bygningene og menneskene av kjøtt og blod er langt å foretrekke framfor tørre skrivebords beskrivelser. Denne gangen besøkte vi Mutsvangwa - der er det lærerboliger, Ndieme – der er det barneskole. Vi besøkte prosjektet med bygging av klinikk og sykepleierboliger i Chiondamudzi og prosjektet med vann og solcellepaneler i Bere.